Naar inhoud. Begin van de inhoud.

Functioneel en geïntegreerd werken: onze agogische visie

Onze medewerkers handelen vanuit een krachtige agogische visie die het belang van onze cursisten centraal stelt. We bieden een functioneel en geïntegreerd aanbod dat vertrekt vanuit de noden van cursisten. We zetten daarbij sterk in op samenwerking met andere organisaties en bedrijven. Onze agogische visie bestaat uit zes pijlers:

1. Kijk

We kijken naar de cursist als mens, als levenslang leerder en als deelnemer aan de samenleving. We gaan opzoek naar de talenten, de interesses, de vaardigheden en de leervragen van iedere cursist.

Praktijkvoorbeeld

2. Inspireer

We geven onze cursisten zin om te leren en we helpen hen ontdekken waar ze goed in zijn, kunnen zijn en willen zijn.

Praktijkvoorbeeld

3. Activeer

“Al doende leert men”, zegt het spreekwoord. Bij Ligo is leren vooral ‘doen’. We zetten cursisten actief aan het leren, laten hen in interactie gaan, in de groep en over groepen heen en ondersteunen hen in het nemen van eigen verantwoordelijkheid.

Praktijkvoorbeeld

4. Zorg

We besteden veel aandacht aan een veilige en positieve leeromgeving. Respect in de klas is daarbij een sleutelwoord. We creëren een veilige en positieve leeromgeving en ondersteunen de individuele cursist in zijn specifieke leervragen en leernoden.

Praktijkvoorbeeld

5. Verleg grenzen

We formuleren samen met de cursist haalbare, duidelijke uitdagingen. We motiveren de cursist om vol te houden en te groeien.

Praktijkvoorbeeld

6. Verbind

Verbinding is een kernwoord bij Ligo. Daarom zorgen we voor binding tussen cursisten en leraars onderling. We verbinden ook nieuwe aan reeds aanwezige kennis, stimuleren cursisten om nieuwe vaardigheden te gebruiken in zijn leefwereld en de samenleving en werken we samen met organisaties om de cursist te helpen zijn netwerk uit te breiden.

Praktijkvoorbeeld