Naar inhoud. Begin van de inhoud.

Hoe alles met goesting begint

Op het einde van vorig schooljaar ging ik met mijn groep wandelen om vlierbloesem te plukken waar we dan samen volgens recept siroop van maakten. Dat was écht een fijn moment want het gesprek ging dan spontaan over andere dingen, zoals de natuur en genieten van het buiten zijn, van bomen en veld, …

Tijdens die wandeling kwam aan het licht dat Nicole niet kon fietsen. Dat was jammer, want de anderen wilden in de zomer graag afspreken om langs hetzelfde pad, een oude trambaan, te fietsen. Er is die zomer veel afgesproken, maar er is niet gefietst…

De cursisten stelden me bij de start van het volgende schooljaar een project voor: ‘Nicole leert fietsen’. Daar waren we wel even zoet mee, want ideeën waren er genoeg. In deze uitdaging was er voor iedereen wat nieuws: een 2dehands of gratis fiets zoeken, kringwinkel en fietserij* bezoeken, info lezen over de weggeefmarkt, bellen naar de sportdienst van de stad, een filmpje bekijken hoe je leert fietsen, lezen over verkeersveiligheid en over het gezondheidseffect van fietsen, … En ook het liedje van Clouseau ‘Zij rijdt met een brommer, en ik…’ werd samen beluisterd. Voor elk wat wils dus.

* Bij een fietserij kan je terecht voor herstellingen, verhuur en verkoop van fietsen maar ook fietsen op maat

Concreet

  • Je hebt zelf plezier in wat je doet.
  • Je sluit aan bij de leefwereld van de cursist.
  • Je toont hoe je het geleerde functioneel inzet.
  • Je daagt je cursist op een positieve manier uit.
  • Je verwoordt hoe je zelf aan de slag gaat, wat je doet in een bepaalde situatie.
  • Je gaat in gesprek met collega’s, experts, …