Naar inhoud. Begin van de inhoud.

‘Ik kan niet wachten om zelf aan de slag te gaan!’

Nu ze merken dat er alsmaar meer bankautomaten verdwijnen en ook de openingsuren van banken flink teruggeschroefd worden, willen mijn cursisten willen leren hoe ze een overschrijving via pc-banking kunnen uitvoeren. Sommigen zijn hier al wat mee vertrouwd, bijvoorbeeeld omdat hun kinderen het voor hen doen. Ze kijken over de schouder mee. Anderen geven hun overschrijvingsformulier nog steeds af aan het loket, of zweren bij overschrijving aan de bankautomaat.

Tijdens een groepsgesprek lijsten we op wat er allemaal bij komt kijken:

  • herkennen van gegevens op je bankkaart (waar staan al die cijferreeksen voor?),
  • een digi-pas gebruiken,
  • een account activeren,
  • werken met een geheime code,
  • een factuur begrijpen en de nodige gegevens er uit halen,
  • moeilijke woorden lezen en inoefenen,
  • een instructiefilmpje bekijken van pc-banking

Via

  • groepswerk,
  • zelfreflectie,
  • voorspellen en
  • zelfevaluatie (wat lukt al, wat nog niet, waar moet je dus volgende keer op letten, etc),
  • uitdaging om het geleerde ook zelfstandig thuis te proberen,
  • of eerst nog eens bij aanvang vd les met educatieve in de buurt.

We denken na hoe we al deze thema’s aan bod kunnen laten komen. In groep bespreken de cursisten wie wat al weet en kan. Tijdens de eerste les maak ik samen met de cursisten een afspraak in de bank.  We maken samen een lijstje met vragen die we willen stellen. Het bezoek was een voltreffer! Een medewerker toonde ons hoe we een digi-pass kunnen gebruiken en geeft allerlei tips mee hoe we thuis veilig kunnen bankieren. Mijn cursisten (en ik) zijn één en al oor. Ik hoor, tijdens de wandeling terug, dat ze vertrouwen hebben geput uit dit bankbezoek en dat ze haast niet kunnen wachten om zelf aan de slag te gaan. De lessen daarna bouwen we geleidelijk op: samen stap per stap oefenen in de klas, de tips en tricks worden herhaald door de cursisten.  Ze hebben goed geluisterd.  Ze oefenen individueel in de klas, de lesgever is in de buurt en daarna zelf thuis proberen. Via zelfevaluatie en -reflectie formuleren we aandachtspuntjes voor de volgende keer.

Concreet

  • Je laat cursisten reflecteren over de opdrachten.
  • Je organiseert een uitstap MET de cursisten.
  • Je evalueert de activiteiten.
  • Je voorziet activerende werkvormen en buitenschoolse activiteiten.
  • Je geeft de cursisten de verantwoordelijkheid om zelfstandig taken op te nemen.
  • Je durft de structuur van je les loslaten en speelt in op inbreng van cursisten.