Naar inhoud. Begin van de inhoud.

Hoe pauze, verf en voetbal een mens doen groeien

In de les ‘solliciteren met PC’ zit Jos, een beer van een vent, 54 jaar. Hij werkte als bouwvakker en klom op tot werfleider. Door faillissement verloor hij zijn job. Hij neemt verplicht deel aan deze cursus. Tegen zijn zin, dat was tijdens het intakegesprek al duidelijk. Hij is heel afstandelijk en kijkt de lesgever of de andere cursisten nauwelijks aan. Bij frustratie slaat hij met zijn vuisten op het toetsenbord. Vraag je na de les wat er is, dan haalt hij zijn schouders op. Jos is heel gesloten, geen gemakkelijke klant.

De lesgever ziet echter dat Jos altijd een paars-witte sjaal draagt, de kleuren van ‘den Anderlecht’. Dat weekend luistert de lesgever met extra aandacht naar de voetbaluitslagen. Maandag, tijdens de pauze, zal ze Jos vragen of hij supporter is van RSC Anderlecht. En voilà: Jos is hevige supporter van Anderlecht en er ontstaat een gesprekje over voetbal.

De week nadien gebeurt hetzelfde. Bij een eerste zoekopdracht typt de lesgever niet ‘VDAB’ in, maar wel ‘RSCA’. Zo komt het dat de rest van de groep ook weet dat Jos fan is van ‘den Anderlecht’. En stilletjes aan komen er ook met de andere cursisten gesprekjes op gang, en wordt de sfeer in de groep aangenamer.

En iedere pauze gaat het beter. Jos vertelt dat zijn zoon met zijn gezin binnenkort zal verhuizen, en dat hij zal helpen om het huis op te knappen. Waarop Samira vertelt dat ze zelf net verhuisd is, en dat er in de buurt een voordelige verfwinkel is. Jos vraagt of ze een verhuisfirma gevraagd heeft en of dat veel kost. Jean pikt hierop in, want zijn dochter gaat binnenkort samenwonen met haar lief. Na de pauze worden er – vooraleer naar de vacatures over te gaan – prijzen van bestelwagens, verhuisfirma’s en aanhangwagens vergeleken. Nadien maakt de lesgever een sprongetje naar de jobs die bij deze sector horen. Wie zou er graag chauffeur zijn of als verhuizer willen werken? Wie heeft er een rijbewijs? Welke beroepen zijn leuk, en wat moet je er allemaal voor kunnen,…?

Nadien was het ijs definitief gebroken, en kon Jos verder. Hij werd één van de meest gemotiveerde cursisten en zijn leerproces verliep veel vlotter. Na de cursus zette hij zijn traject bij VDAB verder en volgde een opleiding vrachtwagenbestuurder. Daarna kon hij als vrachtwagenchauffeur aan de slag bij een supermarktketen.

Om maar te zeggen dat pauzes het ideale moment zijn om naar de mens achter de cursist te kijken, en dat sommige pauzes belangrijker zijn dan de les zelf. Of hoe een babbeltje over de voetbal soms doorslaggevend kan zijn voor het leerproces van de cursist.

Concreet

  • Je toont interesse in je cursist en zijn leefwereld.
  • Je hebt aandacht voor de houding en reacties van je cursist.
  • Je observeert tijdens de les en vrije momenten om je cursist zo goed mogelijk te leren kennen.
  • Je zoekt welke rol(len) je cursist opneemt.
  • Je verkent wat je cursist nodig heeft om te kunnen functioneren in de maatschappij.