Naar inhoud. Begin van de inhoud.

Over deelnemen en winnen

Nadine start samen met haar echtgenoot Richard in 2014 in een ICT-module. De lesgever merkt op dat er een NT1-problematiek is en spreekt Nadine hier discreet over aan. De lesgever voelt al gauw aan dat dit niet bespreekbaar is voor haar, ze voelt veel weerstand. Het jaar nadien volgt Nadine samen met Richard de geïntegreerde modules gezondheid en stress bij een andere lesgever, die van de vorige lesgever de nodige info krijgt. Wanneer er tijdens de les iets genoteerd kan worden, doet Nadine dit niet. Ook deze lesgever knoopt het gesprek hierover aan. Ze antwoordt ze met smoesjes en uitvluchten. De weerstand is niet weg. Ondertussen kennen we Nadine al wat beter en weten we dat ze in haar vrije tijd mooie taarten bakt.

Nog een schooljaar later stapt Nadine in in de geïntegreerde jaarlijn Culturen. Naar musea gaan is nieuw voor Nadine, maar ze geniet er ten volle van. Op het einde van het jaar komt Nadine naar de les met 2 zelfgebakken taarten. Op de ene taart prijkt in marsepein een typische Magritte-bolhoed, de andere is met haar blauwe, gele, rode en witte vakken in suikerpasta, geïnspireerd op Mondriaan. Nadine is de ster van de dag en is daar heel blij mee. Haar zelfvertrouwen is gegroeid, en toch blijft de geletterdheidsproblematiek taboe.

Ze zet haar MO-traject verder. De nieuwe lesgever is op de hoogte en merkt langzaam maar zeker dat het onderwerp bespreekbaar wordt. Ze pikt de draad van haar ICT-traject weer op, alles samen met haar echtgenoot. Schoon!  Plots schrijft Nadine zich niet meer in voor een vervolgcursus. Ze heeft geen leervraag meer. Richard daarentegen schrijft zich nog in voor een ICT-cursus. Naast het ICT-lokaal zit een NT1-groepje: 7 dames die in de context van gezonde voeding aan hun geletterdheid werken. Elke week passeert Richard en hij vertelt er thuis over.

En kijk: na enkele weken neemt Nadine contact op met onze trajectbegeleider met de vraag of ze eventueel zou kunnen aansluiten bij dat NT1-groepje. Ze geeft zelf aan dat ze niet zo sterk is in lezen en schrijven. Door tijd te geven, te kijken, te praten en respect te tonen, groeide haar zelfvertrouwen en nam haar weerstand af.

Ik denk dat het daardoor komt dat Nadine nu zelf de stap heeft durven zetten om te werken aan haar taalvaardigheid.

Concreet

  • Je stelt de cursisten op hun gemak.
  • Je werkt aan een groepsgevoel.
  • Je geeft de kans om van elkaars ervaringen te leren.
  • Je verwacht onderling respect.
  • Je blijft rustig en geduldig, ook in moeilijke omstandigheden.